Vrijstelling voor klassiekers van 40+, kwarttarief voor 26+

AudiStaatssecretaris Weekers van Financiën heeft zijn voorstel voor aanpassing van het wegenbelastingtarief voor klassiekers aan de Tweede Kamer voorgelegd. Eerder leidde overleg met FEHAC, FOCWA, KNAC, ANWB, RAI en BOVAG niet tot overeenstemming. De staatssecretaris heeft op basis van de uitkomsten een eigen voorstel geformuleerd.  De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto’s ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten ‘kwarttarief’, met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en lpg-auto’s zijn uitgezonderd van het kwarttarief. Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto’s ouder dan 26 jaar die rijden op benzine, alsmede voor motorfietsen, bussen en vrachtauto’s ouder dan 26 jaar.

7 Responses to Vrijstelling voor klassiekers van 40+, kwarttarief voor 26+

  1. Michiel on 25 april 2013 at 12:34

    Op http://www.fehac.nl/ staat het voorstel wat meer uitgewerkt.

  2. William Hoek on 26 april 2013 at 13:51

    Ik ben hier tevreden mee.

  3. Rinke Timmerman on 26 april 2013 at 20:45

    Tja, Zuur voor veel mensen, vnl ami rijders.
    Voor mij persoonlijk hoogst waarschijnlijk de redding van mijn wagen, of in iedergeval de redding van mij als eigenaar.

  4. Michiel on 27 april 2013 at 15:26

    Het is een betere, meer doordachte regeling dan wat eerst het plan was. Al kan het vervelend uitpakken voor mensen die nu nog hun circa 30 jarige-oldtimer ‘s winters onder een doek op straat zetten, die moeten nu op zoek naar een betaalbare stalling. En als je 3 zware Amerikaanse sleeen hebt op LPG, dan wordt het natuurlijk ook een domper als je daar nog een paar jaar ineens de volle mep voor moet betalen. Ik zelf kom er goed van: mijn Honda motor, op kenteken in 1980, kost me straks 29 euro pj. mits ik niet rijd in de wintermaanden, maar dat was ik toch al niet van plan. Gelukkig kan ik die makkelijk in mijn schuur stallen!

  5. Emile Jansen on 28 april 2013 at 18:27

    Ik vind het schandalig . Echt te gek voor woorden . Vooral het feit dat LPG en Diesel gelijk gesteld worden in de overgangsregeling . Het gaat dus in ieder geval niet over het milieu dan !!!!
    Hopen dat de SP motie hier nog verandering in kan brengen . Begrijp me goed ; ik wil best mijn steentje bijdragen , maar van de ene op andere dag 151 per maand te moeten gaan betalen voor mijn Volvo 244 GLE (op gas) uit 1979 vind ik te gortig . De regering wil zich kost wat kost houden aan de Brussels/Europese 3% norm waardoor we flink moeten bezuinigen , maar tegelijkertijd kijk diezelfde regering de andere kant op als je haar wijst op de eveneens Brussels/Europese oldtimer grens van 30 jaar !!! Pure willekeur . Bah Bah ben er goed boos om .

  6. Antoine on 29 april 2013 at 23:17

    http://www.knac.nl/2013/04/24/oldtimeralliantie-sluit-compromis-over-mrb-vrijstelling-oldtimers/

    Na het Regenteske schouwspel van de oldtimeralliantie en bovenstaande ben ik toch maar in de pen geklommen.

    Onder nadrukkelijk protest is de oldtimeralliantie akkoord gegaan met de nieuwe belasting wetgeving ten aan zien van klassieke voertuigen. Over zo’n eerste zin ga ik dan nadenken en vraag me dan af of ik daarin de enige ben….? ”onder nadrukkelijk protest” betekent dat zoiets als eigenlijk wil ik niet maar ga akkoord want iets is beter als niets.

    Ikzelf heb nooit zoveel gehad met deze zesjes cultuur. Als je iets vind dan ga je ervoor anders stond ik nog steeds schaap-achtig dom te staren naar mijn echtgenote aan de bar. Men geeft aan accoord te zijn gegaan omdat het anders wel eens slechter had kunnen uitpakken. .

    Gelukkig doen we het debat in nederland op argumenten. Invloed van oldtimers op het milieu? Alle onderzoeken die ik heb gelezen concluderen met zoveel woorden; verwaarloosbaar. Oh ja nog een groot “tegen” argument ….de schatkist zou geld mis lopen wegens import van auto’s die dagelijks gebruikt worden. Was daar al niet reparatie wetgeving voor die al vruchten afwerpt? Ok’e dus de alliantie was niet in staat het debat inhoudelijk te winnen.

    Wat zou men als belangen organistie nog meer kunnen doen? Protesteren (daarmee bedoel ik niet accepteren), achterban mobiliseren, stevig lobbyen, mediacampagnes, ludieke acties in gang zetten, handtekeningen verzamelen. Eerlijk is eerlijk het laatste heeft men gedaan!

    Waarom dit alles kriebelt is omdat ik misschien te idealistisch naar onze wereld kijk. Ik mis organisties die op de spreekwoordelijke baricade springen en uiting geven aan soliditeit . Nu komen voortuigen van 40 jaar en ouder in aanmerking. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat dit ook geld voor hun achterban. Dus van deze baby boomers zal ik weinig weerstand van verwachten. Maar hoe zit het nu met de jonge klassieker liefhebbers die net als ik (destijds) in een schuurtje zijn begonnen aan hun brommer te sleutelen. Of zijn we in de overtuiging dat de Panda’s, Golfjes, CX, T3, GS 1100 etc geen toekomst meer hebben? En dat wij de “buit” hebben veilig gesteld. Dit zou uiteindelijk…..slecht nieuw zijn voor de ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging.

    Nog iets…. Toen de vrijstelling net in het leven kwam, schoten de bedrijfjes die klassiekers in de lease aanboden als paddenstoelen uit de grond. De teneur was dikwijls “snap dat je dat voordeeltje wilt halen en de straat fleurt er ook nog van op”. Nu dat er met name n.a.v. Umweltzones veel “medelanders” een auto in Duitsland gaan halen. Roepen velen in koor ” zij hebben het voor ons allemaal verpest”. Geeft toch te denken als je er goed over nadenkt……. Voordeeltjes halen in het land van koffiezegels. Er schiet me iets te binnen over een pot en een ketel en iets zwarts.

    Maar goed…..mochten er nog (opr)echte liefhebbers zijn met visie? Kijk hier even; http://www.vrijstellingoldtimer.nl/

  7. E.W. vd Groenendaal on 24 mei 2013 at 19:20

    In alles moet Europa worden gevolgd.
    Behalve wanneer de staatskas er niet door wordt gespekt, dan kan er ineens afgeweken worden van andere landen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Agenda

  • 17 September
    Inter. Tour Masters de Tour Napoleon Corse meerdaagse rally, start Grenoble (F) meer...
  • 18 September
    FIVA World Rally Luxembourg 2014 meer...
  • 19 September
    MINI Ardennen Weekend 2014 van Mini Se7en Club NL Polleur (B) meer...
  • 19 September
    Spa Sic Hours Classic (B) meer...
  • 20 September
    8e Oldtimerdag Appelscha met 3000 voertuigen met 2- en meerwielers meer...

Onze partners





Aanbieding

Onze partners