Bruneau stationaire motor

Ford 8N tractor 1948, LMP T5 tractor 1952, Porsche Junior tractor 1959, Waterloo Boy stationaire motor 1911, Bruneau superbloc stationaire motor 1925, Moes C14 Semi-diesel stationaire motor 1926, Renault stationaire motor 1931. Eigenaar: Twan Jonker Beroep: Eigen bedrijf tuin- en parkmachines Vorig verslag: K&T 233.

Bruneau stationaire motor

Twan wilde zijn Bruneau stationaire motor voor de show in Nuenen af hebben. Dat is niet gelukt maar hij staat nu wel mooi te wezen op zijn nieuwe kar. En ondertussen is er hard aan de Ramsomes rupstractor gewerkt. De motor is schoongemaakt en wordt al weer opgebouwd.

Op het moment dat u dit leest zit de zomer er al weer een tijdje op, en dus ook het seizoen qua shows voor mij. Zoals ik al in het vorige verslag heb geschreven, wilde ik de Bruneau motor voor de show in Nuenen af hebben met Pinksteren. Dit was helaas niet gelukt omdat ik het nogal druk had met mijn bedrijf, en dit toch echt voor gaat op de hobby. Toch heb ik na die periode een paar zaterdagen en zondagen en wat avonduren weten vrij te maken om aan de Bruneau te kunnen werken. Hij is nu nog niet helemaal klaar, maar ik heb hem toch al mee kunnen nemen naar twee evenementen alwaar hij veel bekijks kreeg. Het is nu nog zaak om er een koelvat bij te maken en een verhoging op de kar waar dit vaatje op komt te staan. Ik wilde niet zomaar een koper vat of een olievat erbij zetten daar ik dat of te kitscherig vind of simpelweg niet oud genoeg. Het zoeken was dus naar iets dat erbij zou gaan passen. Ik heb op diverse shows bij de handel gezocht, maar niets kunnen vinden. Uiteindelijk ben ik dan toch weer uit gekomen bij ons wel bekende medium, Marktplaats. Ik vond daar een mooi oud melkvaatje met afsluitbaar deksel. Het geheel was mooi verzinkt, en met een beetje werk is hier een prima koelvat van te maken dat mooi bij de stijl van de Bruneau past! Ik heb dit vaatje nu pas een paar dagen als ik dit schrijf en ben er nog niet aan toe gekomen om dit melkvaatje om te toveren in een koelvaatje. Hierover meer in een volgend verslag.
Inmiddels was de vakantie aangebroken en heb ik weer wat gewerkt aan de Ransomes MG5 rupstrekker. Er is nog heel veel werk aan de machine. Inmiddels heb ik al wel alle onderdelen die ik nodig had voor de motor over laten komen vanuit Wales in het VK. De onderdelen waren gelukkig snel binnen en dus kon ik mooi vooruit. De motor was inmiddels helemaal gereinigd en kon weer opgebouwd worden. Voor ik hem demonteerde zat de motor vast op de zuiger. Ik had de cilinder en zuiger samen weer in een bak met petroleum laten weken net zoals de Moës motor. Na verloop van tijd heb ik de cilinder in de pers gezet en op de zuiger een rond stuk hout geplaatst zodat de zuiger niet zou beschadigen, en de druk goed verdeeld zou worden. Daarop heb ik weer een pijp gezet en zo kon ik de zuiger onder druk zetten. Ik heb de cilinder wel wat warm gestookt rondom zodat deze dan wat uitzet en de zuiger toch wat meer vrijheid krijgt. De zuiger ging er gelukkig gemakkelijk uit zonder al te veel problemen. Verder heb ik de distributietandwielen van de motor weer aangetekend om ze straks weer op tijd te kunnen zetten bij het monteren. Van alles had ik foto’s gemaakt en aantekeningen van hoe het moet komen te zitten, dit om vergissingen te voorkomen, want na een tijd weet je soms niet meer precies hoe het heeft gezeten. Zo kun je dan toch weer even spieken.
Zoals ik al vertelde was de motor weer helemaal schoon en zo ook de onderdelen ervan, en kon het monteren weer beginnen. De krukas kon er weer in en de belagering hiervan had niets geleden gelukkig en kon blijven zitten. Verder heb ik wel de nokkenaslagers vernieuwd en ook de nokkenas gepolijst, zodat dit toch allemaal weer soepel loopt. Zo heb ik ook de krukastap en hoofdlagertap gepolijst, de andere tap was voorzien van een rollager. Dit was ook nog in perfecte staat. Ook zijn alle keerringen en pakkingen vernieuwd. Ik heb een hekel aan lekkage, maar die is nu eenmaal niet altijd te voorkomen bij onze oudjes! De oliepomp verdiende wel aandacht, want bij deze waren de veren gebroken van de kogelklepjes die hierin zitten. Deze heb ik vervangen door nagenoeg identieke exemplaren. De originele waren helaas niet meer te krijgen. Het geheel werkte na reiniging en polijsten dan ook weer perfect! Nadat de distributie weer op tijd gezet was heb ik de cilinder schoon gemaakt en door gehoond. De klepzetels en kleppen zijn ook weer opgeslepen door een revisiebedrijf. Dit koste me samen met een helicoil voor het bougiegat slechts 30 euro. Voor dit bedrag kun je je geen bult vallen en wordt het kleppensysteem ook weer perfect afgedicht! De kleppen steken mooi nog wat uit boven de klepzittingen en kunnen dus nog lang mee! Ik heb ook weer nieuwe zuigerveren gemonteerd op de zuiger en alles weer gemonteerd zoals het hoort. Daarover vertel ik de volgende keer weer meer!

(Verschenen in Klassiek & Techniek 236)

This is Sliced Diazo Plone Theme