Triumph TR3

Volvo P1800 (1967), Sunbeam Alpine MKV (1967), Triumph TR3 (1955), Alfa 2000 Touring Spider (1960). Correspondent: Martijn Thijssen Vorig verslag (Kever): K&T 233

Triumph TR3

De Triumph TR3 van Martijn is en blijft bijna af. Hij komt er niet toe om het helemaal af te maken. Maar hij is wel bezig met de koppeling van zijn Sunbeam. Hij heeft al van alles geprobeerd maar hij schakelt nu helemaal niet meer. De koppeling zal toch echt los moeten.

Ik moet geachte lezer, bekennen dat ik aan een tekortkoming lijd die ik het beste kan omschrijven als het ‘ik heb problemen om dingen af te maken-syndroom’. In mijn vorige bijdrage kon ik me nog verschuilen achter veel te veel drukte om aan mijn auto’s te werken. Maar inmiddels is dat niet meer het geval. En toch staat mijn TR3 nog steeds geduldig te wachten tot ik hem eens af maak. Dat is echt niet veel werk meer. Eigenlijk hoef ik alleen nog maar de koppeling goed te ontluchten, en daarna een proefritje te maken. En als ‘ie het dan doet een afspraak maken voor de RDW-keuring. En toch doe ik het niet. Misschien moet ik er eens met een psycholoog over praten. Maar ja, dat gaat dan ook weer heel lang duren want de toegang tot de geestelijke gezondheidszorg is door het kabinet Rutte zodanig uitgekleed dat je een hele TR3 kunt restaureren voor je een afspraak met een psycholoog hebt. Dus toch gewoon maar even doorzetten. Volgende keer als ik u kond doe van mijn belevenissen heb ik minimaal een afspraak voor de keuring, dat beloof ik.
Ondertussen zit ik trouwens niet helemaal stil. Of eigenlijk juist wel. Dat wil zeggen, ik stá stil. Met de Sunbeam. Ik schreef eerder over de problemen met de koppeling. Die doet het slecht, vooral na een tijd rijden. Als motor en versnellingsbak warm zijn doet de koppeling het steeds slechter. Naar aanleiding van mijn eerdere verhaal in Waar Gebeurd kreeg ik meerdere tips van u om het probleem op te lossen. “Zoek het in de hydrauliek!” “Gebruik molybdeen op de prise-as!” “Heb je de juiste olie in de versnellingsbak”. Geen van de tips hielp. Integendeel, het probleem heeft zich inmiddels zodanig verergerd dat ik de Sunbeam niet meer kan gebruiken. In juni hebben we voor het laatst met de Sunbeam gereden tijdens een rally in de buurt van Aken. Toen werd duidelijk dat de problemen steeds groter werden. Na enige tijd was het volstrekt onmogelijk de auto in zijn achteruit te zetten. We hebben uiteindelijk de rally niet uitgereden en zijn huiswaarts gegaan. Op de snelweg hoef je gelukkig niet in zijn achteruit….  Het was dus tijd voor stevige maatregelen. Ik had de cilinders al voorzien van nieuwe cupjes, maar besloot nu toch maar voor helemaal nieuw te gaan. Eerst de hulpcilinder want die had ik nog liggen. Geen resultaat, schakelen ging nog net zo slecht. Vervolgens ook de hoofdcilinder vernieuwd. Dat leverde het negatieve resultaat dat ik hierboven beschreef: stilstand. Hij schakelt echt helemaal niet meer. De druk in het systeem is duidelijk beter met de nieuwe cilinders. Je moet veel meer kracht zetten om beweging te krijgen. De gaffel gaat gewoon op en neer, maar de koppeling komt niet los. Hoe kán dat nou? Hoe kan hij slechter gaan schakelen als je de bediening verbetert? Ik heb me suf zitten piekeren. En eigenlijk kom ik er niet echt uit. Het enige dat ik kan bedenken is dat er iets in de koppeling juist blijft hangen omdat er méér druk wordt gegeven. Dan kom ik al snel uit bij het koppelingslager of misschien het toplager. Zeker dat laatste schijnt wel eens vaker problemen te geven. Ik kan me voorstellen dat de prise-as mee blijft draaien met het vliegwiel wanneer het toplager stroef loopt of blijft hangen. En als dat gebeurt synchroniseert de bak niet. Of dat ook kan worden versterkt doordat de druk in het hydraulisch systeem toeneemt? Ik heb geen idee. Een andere mogelijkheid is dat de koppeling aan het vliegwiel plakt. Ik heb begrepen dat dit kan doordat het vet is en vacuüm zuigt. Wat de oorzaak ook is, hoe dan ook zal de boel uit elkaar moeten.  Een hele klus die ik hopelijk kan doen voordat de volgende rally’s zich aandienen. Afijn, ook daarvan zal ik u een volgende keer verslag doen.

(Verschenen in Klassiek & Techniek 236)

This is Sliced Diazo Plone Theme