Hanomag

Hanomag, Hanomag-Henschel of Hanomag-Mercedes?

De busjes staan vooral bekend onder de naam Hanomag. Toch zie je geregeld de namen Hanomag-Henschel en Hanomag-Mercedes voorbij komen. Dat komt door de fusies en overnames van het bedrijf. Het bedrijf Hanomag bestond al sinds het einde van de negentiende eeuw. Hanomag staat voor Hannoversschen Maschinenbau Actiengesellschaft. Ze bouwden door de jaren heen een hele reeks aan locomotieven, landbouwvoertuigen en vanaf 1925 auto’s. In de aanloopjaren naar de Tweede Wereldoorlog tot aan ongeveer 1950 positioneerde Hanomag zich als marktleider van vrachtwagens. Desondanks zag Hanomag zich genoodzaakt om in 1969 te fuseren met Henschel, waar ze eerder al hun stoomlocomotievenproductie aan verkocht. Onder de naam Hanomag-Henschel zette de fabrikant de productie van de lichte bestelwagens voort. De typeaanduidingen begonnen allemaal met een F gevolgd door een nummer. In 1971 nam Mercedes het merk over. De typeaanduidingen trokken ze gelijk met de rest van het modellengamma van hun bedrijfswagens. Zodoende kreeg bijvoorbeeld de Hanomag-Mercedes van Theo en Alie Rutteman de typeaanduiding L206D. Voor de overname door Mercedes maakte Hanomag gebruik van eigen dieselmotoren, maar voor de benzinemotoren mocht het merk winkelen in de schappen van het Engelse Austin. In de praktijk bleek dat een rare combinatie. Zowel bouten en moeren met metrische maatvoering als die met ‘Engelse draad’ (Imperial) kwam je tegen in de technische onderdelen.

Toen Mercedes de opvolger ‘MB100’ in productie nam, verkochten de Duitsers de productielijnen van de Hanomag aan het Indiase Bajaj Auto (later Force Motors). Vandaar dat veel onderdelen daar nog altijd geproduceerd worden of nieuw te verkrijgen zijn.
 

This is Sliced Diazo Plone Theme