Persoonlijke hulpmiddelen

Rotterdam weer in

Oude benzineauto's mogen niet langer meer geweerd worden uit de Rotterdamse milieuzone. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank. Het gaat om personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden; auto’s met een dieselmotor van vóór 1 januari 2001 blijven verboden in de Milieuzone.

De gemeente Rotterdam breidde In november 2015  de toen al bestaande Milieuzone voor vrachtauto’s uit naar personen- en bestelauto’s met benzinemotoren van vóór 1 juli 1992 en personen- en bestelauto’s met dieselmotoren van vóór 1 januari 2001. Veertien belanghebbenden stelden beroep in.

De rechtbank is van oordeel dat bij de vaststelling van de Milieuzone onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Volgens de rechtbank heeft het gemeentebestuur niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken. 

Blij

Sander Jongerius van de Stichting Rotterdamse Klassiekers, die de belangen van oude autobezitters behartigt, zegt in het Algemeen Dagblad blij te zijn met de uitspraak: ‘De rechtbank heeft nu geoordeeld wat wij al bijna twee jaar roepen: de onderbouwing van de milieumaatregel deugt niet.’

De gemeente laat in een reactie weten de uitspraak eerst te willen bestuderen. ‘Daarna bekijken we of en welke stappen we verder nemen.’ 

De Stichting Rotterdamse Klassiekers gaat uitzoeken of autobezitters die sinds de invoering zijn beboet, hun geld kunnen terugkrijgen. 

This is Sliced Diazo Plone Theme