Volkswagen T2 Pritschenwagen Te koop

Al eerder heeft deze T2 Klassiek en Techniek gehaald.

De autodokter heeft zich al eens ontfermd over de auto en dit is dus ook verschenen in Klassiek en Techniek. De T2 staat nog steeds te koop bij Benno.

Hierbij nog kort het verhaal :

 

In het Duits heet zo’n voertuig voluit ‘VW T2 Pritschenwagen mit hydraulischer Hebebühne’. Er staat dus een hydraulische hoogwerker achterop het busje. Die is afkomstig van het Duitse bedrijf Ruthmann, dat anno 2018 nog altijd bestaat. De hoogwerker kon je direct bij de VW-fabriek laten samenstellen. VW leverde de combinatie in twee mogelijkheden, de V80 en V90. Daar zaten niet heel grote verschillen tussen. Op de Pritschenwagen van Benno zit de V90 die met een werkhoogte van 890 cm net even 90 cm verder reikt dan de V80. Volgens de officiële folder van Volkswagen kan de opbouw van de hoogwerker binnen een paar minuten afgebouwd worden. Dat maakt het voertuig meteen breder inzetbaar. Eenmaal afgekoppeld kan je namelijk de T2 als pick-up gebruiken voor een flinke lading. Voor nu betekent het een groot voordeel dat je beide los van elkaar kan opknappen.

De luchtgekoelde motor van de T2 drijft door middel van een hydrauliekpomp de hoogwerker aan. Middels druktoetsen op het bedieningspaneel van de korf beweeg je jezelf alle kanten op waar je heen wil. Er kunnen twee mensen in tot een maximum van 150 kilogram, maar dan sta je toch wel krap. De hoogwerkercombinatie staat al een tijdje stil, dus helaas heb ik niet uit kunnen proberen of alle hydraulica nog doet wat het hoort te doen. Om toch een beetje het gevoel te krijgen, klom ik even in het bakje. Die vervaardigde Ruthmann uit glasvezel en die ziet er nog redelijk goed uit. Wel is het hier en daar een beetje gescheurd of afgebrokkeld, maar de integriteit van de constructie bleef in al die jaren wel behouden. Ik zou daar bij de restauratie niet te veel aan herstellen. Het hoort een beetje bij zo’n werkpaard. Ik zou dan eerder de vervaagde rood-witte strepen opnieuw aanbrengen. Vanuit het bakje zie ik ook heel duidelijk dat er flinke deuken in het dak zitten en dat het dek van de Pritschenwagen behoorlijk verroest is.

Zoals meestal het geval is, kost een restauratie meer dan de verkoopwaarde, dus ik zou het bij een grondige opknapbeurt houden. Dat moet voor een beginnende restaurateur ook nog wel te doen zijn, mits die de ruimte heeft. Benno deelt die mening: “De techniek van de T2 is eenvoudig. Zo’n Volkswagen-motortje reviseerde ik al in mijn studententijd in mijn vrije uurtjes. Ik heb nog bij Ruthmann geïnformeerd voor meer informatie over de hoogwerker, maar daar heb ik nog niets van terug gehoord.”

Benno’s geliefde Karianne legt uit hoe ze de auto vonden: “Zoiets wilde hij wel hebben, handig om de bomen te snoeien of het huis te schilderen. De T2 stond een dorp verderop onder een overkapping met allemaal huisraad.”

Benno: “Die buurman wilde hem verkopen. Ik zat midden in een vergadering en kreeg een telefoontje van hem. Ik heb hem toen maar snel gekocht. Het is technisch een leuk ding. Hij bleek toch wat slechter dan ik dacht en ik wil hem niet restaureren. Dat vind ik wat te veel werk. Er zit ook geen beschrijving meer bij van het hydraulisch gedeelte. Dat zou Ruthmann nog wel moeten kunnen leveren. Voor de verkoop richt ik me vooral op Duitsland. Daar zit voor zo’n auto veel meer potentie. Bovendien is deze T2 nog niet voorzien van een Nederlands kenteken.”

Wie de T2 van dichtbij bekijkt, ziet dat er door een vorige eigenaar al wat aan geprobeerd is om op te knappen. Zo zijn de deuren aan de binnenkant op sommige plekken dichtgesmeerd met plamuur en heeft iemand een poging gedaan om de rechter deur bij te spuiten. Die poging ziet er van een afstandje op zich redelijk uit, maar het portierraam afplakken ging die hobbyist wat minder goed af, waardoor je nu een rode waas over het raam ziet. Het plaatwerk verdient op sommige plekken ook de nodige aandacht om het roestspook te verbannen. Benno had dat ook reeds gezien: “Ik had nog gehoopt om een bevriende plaatwerker te porren, maar die had geen tijd. Ik heb er ook echt nog niets mee gedaan. Een vriend uit het dorp heeft hem hierheen gebracht op een trailer. Dat ging maar net tussen de bomen door. Toen die eenmaal in de tuin stond, is die niet meer van zijn plek geweest. Ik heb zelfs niet geprobeerd om de motor te starten.” Aan dat laatste waag ik me ook maar niet. Het contactslot heeft iemand ooit verwijderd en in plaats daarvan prijkt er nu een schroevendraaier op die plek. Iets zegt me dat daarmee de boxermotor tot leven gewekt kan worden, maar ik denk dat het verstandiger is dat een nieuwe eigenaar eerst het compacte blokje even uit elkaar haalt om te kijken in hoeverre er na al die jaren een revisie plaats moet vinden.

De rest van het interieur laat duidelijk sporen van verwaarlozing zien. De bodemplaat rondom de versnellingspook is zo bros dat je op enkele plekken het grasveld eronder kan zien. Opknappen van het interieur zelf mag geen groot obstakel zijn. De bekleding heeft met name te lijden gehad onder de verfspatten. Een flinke reinigingsbeurt kan wel wat verbetering brengen en anders kan de bekleding eenvoudig vervangen worden. Benno heeft veel onderdelen, zoals de deurpanelen, nog in zijn opslag liggen.
De T2 Pritschenwagen kende in Duitsland nog maar twee eigenaren. De papieren zijn compleet, inclusief de fahrzeugbrief. In principe kan een Nederlandse koper het voertuig dus eenvoudig op naam zetten. Ik ben het met Benno eens om de auto netjes op te knappen zonder volledige restauratie. Wanneer je dan veel zelf doet, moet dat wel vanaf zo’n € 10.000,- kunnen. Niet rendabel, wel acceptabel. Benno denkt hardop na over de waarde van een opgeknapt exemplaar: “Ik ken weliswaar geen tweede, maar waarom die dingen zo duur moeten zijn snap ik niet. Zo bijzonder is de techniek allemaal niet.”

Met de populariteit van foodtruck-festivals, retrofeesten en dergelijke, kan je zo’n voertuig heel leuk weer inzetten. Beeld je eens in hoe gaaf het is wanneer je als DJ vanuit de lucht je plaatjes draait, of in stijl video-opnamen maakt van zo’n bijeenkomst van foodtrucks of retrofeesten?


<kader>

Oordeel van de specialist
Veel van de specialisten hadden een zomerstop ingelast. Net terug van een vakantie, weet Henk van Eijk van VW Classics in Someren in de drukte tijd vrij te maken om een visie over dit project te delen. Henk legt uit: “Allereerst raad ik mensen altijd aan om een aankoopkeuring te laten doen. Neem een specialist in de arm. Voor vijf tientjes kijkt onze keurmeester zo’n voertuig in anderhalf uur helemaal na. Dat voorkomt een hoop narigheid achteraf. In uitzonderlijke gevallen doen we dit ook op locatie, maar door de drukte zal dat op korte termijn niet lukken. Zo’n hoogwerker is heel bijzonder. In de vijfendertig jaar dat ik aan luchtgekoelde Volkswagens werk, heb ik er nog nooit eentje onder mijn handen gehad. Aan de andere kant heb je daar voor dagelijks gebruik natuurlijk niet zo veel aan. Je gaat niet iedere dag een spandoek ophangen bijvoorbeeld. Een verzamelaar zou zo’n exemplaar echter vast in zijn collectie op willen nemen. Op de lange termijn zal het een goede investering kunnen zijn om er eentje grondig op te knappen. De prijzen stijgen nog steeds. Niet zo snel als bijvoorbeeld de Samba dat deed. Die ging in vijf jaar tijd, drie keer over de kop. Toch zegt dat niet alles, want waar daarvan topexemplaren kort geleden nog voor wel € 140.000,- van de hand gingen, ligt het nu onder de € 100.000,-. Wat dat betreft kan je beter zo’n normalere T2 hebben, waarvan de waarde wat langzamer stijgt, maar ook niet zo snel instort. Als je echt veel zelf kan, zou ik een volledige restauratie best doen. Reken dan niet elk uurtje à € 50,-, maar het kan prima lonen. Ik heb nu bijvoorbeeld zelf een heel slechte T2 staan voor € 2.500,-. Ik schat dat iemand daar de komende twee jaar flink zoet mee kan zijn, maar dan levert die onder de streep wel wat op.”

<kader>

Onderdelenvoorziening

Eigenlijk valt alles nog te krijgen voor zowel plaatwerk, techniek als andere onderdelen. In Nederland en België hebben zich vele bedrijven zich bekwaamd in de restauratie en het onderhoud van luchtgekoelde Volkswagens. Ook VW Classics heeft alles nog wel liggen. Henk van Eijk: “Alles wordt nog nieuw geproduceerd. Van sommige onderdelen hebben we zelfs een A- en een B-keuze. We adviseren klanten daarin altijd om een goede keuze te maken. De prijzen van onderdelen zijn bovendien laag. Ik adviseer om vooraf eerst het brandstofsysteem van tank tot motor schoon te maken, nieuwe benzine te gebruiken en de motor minimaal vier keer rond te laten gaan om zo alle cilinders te controleren. Pas daarna moet je pas denken aan starten. Als de motor vast zit of niet goed rond gaat, haal het dan uit elkaar. De type 1 motor van 1600 cc in deze Pritschenwagen biedt veel voordelen ten opzichte van de latere type 4 motoren. Zo’n 1600-tje is licht en handzaam, kan je snel uitbouwen en de onderdelen zijn goedkoop en goed verkrijgbaar. Een koppeling vervangen wordt dan eveneens eenvoudiger. De latere 1700, 1800 en 2-liters zijn daarentegen lomp en zwaar. Bovendien kan je voor die latere blokken niet alles meer zo maar krijgen en dat drijft de prijs weer op. Na een lange tijd stil staan, raad ik aan om de remmerij te vernieuwen. Zo duur is dat niet en we hebben alles op voorraad.”


<kader>

INFORMATIE KOSTEN *:

Opknappen naar nette staat v.a.:              € 10.000,-

 

Strak maken en spuiten:     € 4.000,-

Revisie hydrauliek:              € 1.500,-

Revisie motor:                       € 1.500,-

Revisie remmen:                  € 250,-

Bekleding v.a.:                      € 500,-

 

*) Genoemde bedragen zijn een globale raming aan de hand van verkoopsites en ervaringen. Onderdelenprijzen zijn exclusief arbeid.

 

<kader>

INFORMATIE AANDACHTSPUNTEN

-       Zo’n T2 Pritschenwagen is, net als andere typen van de T2, roestgevoelig.

 

<kader>

Technische gegevens Volkswagen T2 Pritschenwagen

Bouwjaar: 1977

Motor: 4-cilinder boxermotor, luchtgekoeld

Cilinderinh.: 1584 cc           

Boring x slag: 85,5 mm x 69 mm

Vermogen: 50 pk / 4000 tpm                     

Koppel: 106 Nm / 2800 tpm

Compressieverh.: 7,5 : 1

Brandstofvoorz.: enkele valstroomcarburateur

Topsnelheid: 110 km/u

Verbruik: 1 : 9,3

Nieuwprijs: onbekend

Vraagprijs: € 9.500,-

Marktwaarde nette staat v.a.: € 25.000,-

Verkoper: Benno Schmitz, Uitgever van Klassiek & Techniek Telefoon: 0570 565 029

 

INFORMATIE DIVERSEN:

Welke specialisten te raadplegen?

VW Bus Brothers, www.vwbusbrothers.nl

VW Classics, www.vwclassics.nl

VW Classics Garage, www.vwclassicsgarage.nl

Keverland, www.keverland.nl

Aircooled Classics, www.aircooledclassics.be

(en nog vele anderen)

 

Welke websites te raadplegen?

www.vw-t2.nl

www.ruthmann.de

 

Welke clubs in NL?

Vriendenclub T2, www.vct2.nl

VW Bus Club Nederland, www.vwbusclub.nl

Luchtgekoelde VW Club Nederland, www.lvwcn.nl

 

Welke clubs in B?

Aircooled VW Belgium, www.aircooledvwbelgium.be

VW Luchtpompers, www.vwluchtpompers.be

 

<kader>

INFORMATIE BOEKEN

 

-       The air-cooled Volkswagen, R. Ward, € 8,95

-       VW Group 1 motor deel 2, Classic VW parts, € 34,95

-       Volkswagen Bus Book, M. Bobbit, € 27,95

Bovenstaande boeken zijn te koop bij www.asnbooks.nl, tel 075-6403541. Abonnees kunnen uit het digitaal archief van KLASSIEK & TECHNIEK een aankoopadvies downloaden.

This is Sliced Diazo Plone Theme