Inox Image

Een kennismaking

Hij stond er al jaren, was er al veel omheen gelopen. Die RVS-auto in Bruinisse. Regelmatig kwam ik bij de eigenaar over de vloer. Praten over auto's, kijken of er nog handel is, maar vooral genieten van de auto's in de wisselende hobbyvoorraad. Alleen die ene auto, nog niet afgemaakt… die bleef maar staan. Mensen durven het niet aan? Kunnen er niet doorheen kijken? Feit dat de auto nog geen kenteken heeft is een belemmering? Wellicht de combinatie van alles. Ik wachtte op budget en toen dat er was voor dit project ben ik langsgegaan.

Ik ben Emile Koole, connaisseur. Liefhebber van bijzondere klassieke auto's. Meestal Engelse, maar kan ook genieten van bijzondere andere auto's. De RVS-auto stond al 20 jaar stil en het toeval wil dat uw hoofdredacteur op de zaterdagmorgen ook aanwezig was in Bruinisse. Want de oorspronkelijke bouwer van de auto zou ook komen om zijn verhaal te doen. Een bijzonder verhaal, wat mij alleen maar sterkte in mijn missie om de auto af te maken. De auto werd op de kar geladen en bij thuiskomst werd de buit eens goed bekeken. Het betreft een auto op basis van Citroën CX. Deze heeft een soort chassis wat voorste en achterste subframe met elkaar verbindt. Voor en achter heeft de auto een voorste subframe, waarbij de motor achterin geplaatst is en voor een subframe zonder motor. De motor is een CX GTi turbo. De hydraulische vering is allemaal geïnstalleerd. De motor liep niet, na 20 jaar is dat niet zo vreemd. Na een snelle scan werd geconstateerd dat de benzinepomp vast stond. Olie, filters etc. is allemaal nieuw. Benzinepomp werd tijdelijk vervangen door een exemplaar wat nog op de plank lag, gelijk een nieuwe van zelfde type besteld. Auto kreeg nu benzine, maar wilde nog niet aanslaan. Na enkele pogingen kwam er wat leven met beetje gas erbij liep de motor op één cilinder. Met de stethoscoop werd vastgesteld welke injectoren het niet deden. De hele rij eruit gehaald en ultrasoon gereinigd. Na terugplaatsen liep de motor gelijk als een zonnetje. De auto kwam omhoog, maar de regeling om 'm zelf naar beneden te kunnen laten gaan werkte niet. Daar moet nog aan gesleuteld worden. Nu begint de zoektocht naar de onderdelen die nog missen. De bouwer heeft heel slim onderdelen zoals lampen gebruikt van courante auto's. Dus de achterlichten van een Alfa 75 (die beginnen nu toch wel wat schaars te worden) en lampen van een Honda CRX uit 1988 aan de voorzijde. Daarvoor hebben we trouwens een mooie set custom lampen voor weten te vinden, met helder glas en projector lampen. Knipperlichten voor zijn van een BMW 5 serie uit 1979. Om de auto een wat modernere uitstraling te geven zijn we op zoek gegaan naar heldere lampglazen en die zijn er gelukkig. Voor de achterlichten gaan we voor de rode variant i.p.v. oranje. We hebben ook over een merknaam nagedacht en over de kleur, maar daarover meer volgende keer.

Hartelijke groet,

 

Emile Koole

www.klassiekerhuis.nl |  info@klassiekerhuis.nl

 

Zie K&T 240 voor de volledige reportage. Na te bestellen via secretariaat@klassiek-techniek.nl.

This is Sliced Diazo Plone Theme