milieuzones

Rotterdam schaft de milieuzone gedeeltelijk af, de staatsecretaris meld nieuwe plannen

 

 

De milieuzone, een doorn in het oog van veel autoliefhebbers en met name klassiekerliefhebbers. Maar langzaam wordt duidelijk welke aanpassingen er gaan komen.

Ten eerste de milieuzone in Rotterdam. Na veel gesteggel met rechtzaken waarbij de milieuzone verboden werd, vervolgens weer toegestaan werd, weer verboden, weer toegestaan, weer verboden, nou ja het eind is in zicht. De nieuwe coalitie heeft het plan opgevat de milieuzone voor benzine auto's af te gaan schaffen. Per 1 juli 2018 mogen alle benzine auto's weer overal in Rotterdam rijden en per 1 januari 2020 mogen ook alle dieselauto's weer vrij rondrijden. Alleen voor vrachtwagens blijft de milieuzone van kracht.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft nu plannen bekend gemaakt voor milieuzones die mogelijk zijn voor Nederlandse steden om te gebruiken.

Er is keuze tussen twee opties:

optie 1: 

strenge norm waardoor dieselauto's en -busjes van voor 2006 worden geweerd. (euro 3)

optie 2:

dieselauto's en -busjes van voor 2001 worden geweerd. (euro 2)

Omdat het soms onduidelijk is aan welke euronorm een auto voldoet, krijgen autobezitters na een apk-keuring een aanteking met de euro-norm van hun voertuig.

Pas vanaf 2020 zal de wetgeving ingaan met betrekking tot de milieuzones

This is Sliced Diazo Plone Theme