Oldtimerbeurs Genk 16 en 17 maart
Of liever gezegd, win Duo tickets:
Oldtimerbeurs Genk
16-17 maart 2019
De Oldtimerbeurs is dit jaar aan haar 11de editie toe. Sinds de start in 2009 is het event uitgegroeid tot een vaste waarde op de beurskalender. Een publiekstrekker met animo in en om de hallen.
Ook dit jaar is er weer fraais voor de oldtimerliefhebbers uitgerold in de 'feestzaal' van de Limburghal. Wat dan? Dat houden we nog even geheim... Op het parket staan er in ieder geval weer diverse historic smaakmakers te blinken.
Naast aandacht voor de machine is er ook plaats voor een babbel in de catering corner. Over auto's, brommers, fietsen, onderdelen, accessoires, literatuur, miniaturen, archieven, nostalgie en anekdotes uit 'de tijd van toen'... Gesprekstof genoeg op de beurs.
Het oldtimerfestijn begint al buiten. Want naar goede traditie zal op het voorplein ook weer heel wat moois op wielen te zien zijn.
Schrijf 16 en 17 maart 2019 dus nu alvast in je agenda!!!
Afspraak in de Limburghal in Genk.
Inkom: 8 euro - parking Limburghal: gratis
Enkele leuke weetjes:
Tussen de talloze standhouders op de Oldtimerbeurs zijn ook telkens heel wat clubs present. Zoals de Old Opel Veteran Club. Blik je even mee op impressies van 2018?
Tradities zijn er om in ere te houden... Vaste stek op de beurs: Trektocht Der Pioniers Genk Aan hun stand is het verzamelen geblazen voor liefhebbers van veteranen. Wie meer van al dat fraais wil bewonderen: stip alvast de 1ste zondag van juni aan in je agenda, want dan vertrekt in Genk altijd hun jaarlijkse trektocht voor pre 1940 voertuigen. What's in a name... En voor nog meer kijk- en leesplezier verwijzen we graag naar hun blog.
Bewonderaars, eigenaars, sleutelaars, verzamelaars... de Oldtimerbeurs biedt heug en meug voor iedereen. Of het nu om een auto, brommer of fiets gaat, onderdelen of accessoires. Of andere leuke snuisterijen... wie iets zoekt, die vindt het hier wel. Adelbert Engler kan dat beamen. De collectie van 'Mister Mustang' is eeeeeenorm. Er is weinig wat nog niet in zijn garagemuseum staat. Toch wist hij op de editie van 2018 een ontbrekend model op de kop te tikken. En waar anders dan bij Belgian Mustang & Cougar Club toont hij vol trots zijn nieuwste aanwinst...? Gelijk heeft hij. Het is altijd een plezier bij de club.
Vaste waarde op Oldtimerbeurs is Raoul Verbeemen.
Op zijn beursstand wil hij telkens uniek uit de hoek komen. Onmogelijk om alle moois uit zijn VW hallen naar de beurs in Genk te brengen... Trek zeker eens een moment apart uit om in Alken een kijkje te nemen.
Back to the future... Oldtimer Car Club Bilzen - OCCB is ook elk jaar present. Een paar impressies van vorige jaargangen. Benieuwd welk moois ze ons dit jaar presenteren.
Van 'truttenschudder' tot racemachine
Hub en Wim van Doorne, zonen van een dorpssmid, zijn de grondleggers van de DAF geschiedenis. Wat in 1928 begon als een kleine machinefabriek en smederij, ontwikkelde zich gaandeweg tot de snelst groeiende vrachtwagenproducent van Europa. De economische situatie van de jaren '50 en het succes van de Daf Trucks maakte het Hub van Doorne mogelijk om zijn droom te verwezenlijken: de productie van een DAF-auto. Hij wilde een personenwagen ontwikkelen die ook haalbaar en betaalbaar was voor Jan Modaal. Een auto met een automatische versnellingsbak zoals gebruikelijk in de 'Amerikanen' . Maar een dergelijke traditionele transmissie was te groot en te complex om te passen in een klein voertuig. Dus werd er gepuzzeld en gesleuteld tot... 30 jaar na de oprichting het startschot gegeven werd voor de productie van personenauto's. Sinds 1958 rolden er meer dan 800.000 'Dafjes' met de beroemde Variomatic-aandrijving van de band. Oerdegelijke no-nonsense auto's met een automatische versnelling en dus ook ideaal voor mensen met weinig of geen rij-ervaring. Zonder vooroordelen... maar kun je voorstellen dat het wagentje erg populair was bij dames op leeftijd? Tel daarbij de beperkte snelheid die deze bestuurders hanteerden. En zie daar... de geboorte van de bijnaam 'truttenschudder'. Om het duffe imago op te krikken, zette de fabriek een race-afdeling op. Er verscheen een Formule 3-auto met Variomatic; en zo heeft DAF ook geschiedenis geschreven in de autosport.
Kleine toelichting... Vanaf de start van DAF personenauto werd er al deelgenomen aan (inter-)nationale rally en rittensport. Vooral 1968 was een succesvol jaar. In de zware Alpenrally bereikte een DAF 55 de eerste plaats in het algemeen klassement, de belangrijkste rallyzege door DAF ooit behaald. Ook in de memorabele London-Sydney-Marathon van 1968 liet DAF zich niet onbetuigd. In de loodzware rit over 16.500 km doorkruisten twee DAF's 55, respectievelijk bemand door Rob Slotemaker - Rob Janssen en David van Lennep - Peter Hissink Europa, Azië en de Australische woestijn naar Sydney. Beide wagens haalden de finish. Het duo Slotemaker - Janssen als 17de en de tweede equipe als 56ste. Een opvallende prestatie in een veld van 100 speciaal toegeruste rallywagens van gerenommeerde merken! Van de ruim 100 auto's haalden er slechts 67 de finish.
Benieuwd naar zoveel andere DAF verhalen...? Die krijg je beslist in geuren en kleuren van de fanaten op de Classic Daf stand.
De clubleden van Telegeleide Modelvrachtwagens Limburg - kortweg TML - tekenen ook elk jaar present op de Oldtimerbeurs.
Waarheidsgetrouwe modellen op schaal 1/14 tot 1/16 van vrachtwagens, losse trekkers, opleggers, grondverzetmachines, ... alles wat van veraf of dichtbij met vrachtvervoer te maken heeft bouwen ze nauwgezet na. Een decor met wegen, kruispunten, verkeerslichten, rotondes, splitsingen, bruggen, een tunnel... aangekleed met huisjes, tankstation, parking met verlichting, loodsen, bouwwerf, magazijnen, bossen, een boerderij met dieren... noem maar op.
De enthousiaste en vaardige knutselaars tonen hun kunstwerken niet alleen op hun stand. Ook elders op de beursvloer zijn ze te spotten. Daar demonstreren ze met plezier hun rijkunst aan de bezoekers. "Het gaat om behendigheid en niet om snelheid," vertelt voorzitter Louis Heyligen. We geloven het graag.