Mazda MX-5

Mazda MX-5 1.8 NA (1992) en een...

Mazda MX-5 1.8

Kaptein Mobylette EEG (1967).


Eigenaar: Rens Jan Nanninga Beroep: Stagiair Verkoop bij Ford dealer Vorig verslag: K&T 230
 



Rens Jan is heel blij met zijn nieuw aangeschafte MX-5. Nu is het tijd voor een poetsbeurt en onderhoud. Hij krijgt de lak weer glanzend met Commandant en wax en daarna worden de diverse filters vervangen. Een set originele lichtmetalen velgen completeert het geheel.

In de vorige Waar Gebeurd heb ik uitvoerig verteld over de aanschaf van mijn eerste auto. De Mazda Miata/ MX-5 1.8. Vooral de eerste weken kon ik maar niet van de auto afblijven en heb ik heel wat leuke toertochtjes met vrienden en familie gemaakt. Mijn vader was zo enthousiast over de MX5- dat hij speciaal voor mij de garage heeft opgeruimd zodat hij in de garage kan staan. Daar ben ik echt ongelofelijk blij mee want dat is toch het behoud van je auto. Maar er was ook voldoende werk aan de winkel want erg netjes was mijn roadstertje niet. De lak was behoorlijk verweerd en snakte naar een uitvoerige poets beurt. Ik heb eerst geprobeerd om de auto met Turtle wax helemaal te poetsen maar dat gaf nog niet het beoogde resultaat. Eigenlijk had de auto gepolijst moeten worden. Hier had ik echter niet de middelen voor. Op internet las ik dat je met Commandant poets bij een uni lak ook hetzelfde effect hebt als met polijsten. Dus heb ik een pot Commandant gehaald met een speciale wax als nabehandeling. Daarna drie dagen elk vrij moment driftig aan het poetsen geweest. Alle doffe plekken poets je er mee uit en met speciale wax als nabehandeling breng je ook nog eens een diepe glans in de lak. En met een lakstift in de goede kleur heb ik alle kleine schades en plekjes aan de auto bij getipt. En dat gaf een fantastisch resultaat! Dat puntje konden we dus ook weer afvinken op de to-do-list.

Bij de koop had ik geregeld dat de MX-5 van een verse apk zou worden voorzien. Daar hoefde ik mij gelukkig geen zorgen over te maken. Het leek mij wel verstandig om ter preventie een grote onderhoudsbeurt uit te voeren. Dat wil zeggen het vervangen van de bougies, luchtfilter, olie, oliefilter en benzinefilter. Omdat ik dat nog nooit heb gedaan en het mij wel leuk leek om het zelf te doen vroeg ik mijn goede vriend Ewald (ook MX-5 freak) om raad. Hij was bereid om mij te helpen als ik de werkplaatsbrug kon regelen. Zelf heb ik niet de beschikking over een brug maar gelukkig kun je op verschillende plekken in de buurt een werkplaats met brug afhuren om aan je auto te sleutelen. Ideaal als je daar zelf de middelen of ruimte niet voor hebt. Toen even de onderdelen bij elkaar besteld. Ook onderdelen zijn geen enkel probleem voor een MX-5. Er zijn meerdere specialisten die het een en ander leveren. Maar daar moet je wel mee uitkijken, veel onderdelen worden nagemaakt in China en kunnen van een slechte kwaliteit zijn. Er zijn verhalen bekend van MX-5 rijders met een nieuwe (Chinese namaak) distributieriem die na enkele duizenden kilometers kapot draait. Daar moet je toch niet aan denken!

De grote beurt die Ewald en ik aan de auto uitvoerden ging heel voorspoedig. Alles kwam makkelijk los en alle benodigdheden waren bij de hand in de huurgarage. Het mooie is dat je je auto op de brug ook nog eens wat nader kan inspecteren aan de onderkant. Dit zag er allemaal nog keurig en roestvrij uit. Na twee uur prutsen was de auto weer helemaal gereed. Tijdens het sleutelen kwamen we op het idee om met ons jaarlijkse Nürburgring uitje dit keer mijn Miata te pakken. Dan kunnen we meteen eens testen of hij wel betrouwbaar is. Het leek mij een strak plan en een leuke vuurdoop voor mijn nieuwe aanwinst. Echter schaamde ik mij wel voor mijn vreselijke velgen. Die moesten en zouden worden vervangen voor onze Nürburgring trip.
Gelukkig werd er op het forum nog een fris setje originele MX-5 velgen aangeboden voor een leuke studentenprijs. Ze bleken bij een garage te liggen in de buurt van Apeldoorn (mijn woonplaats). Dus drie dagen voor vertrek heb ik nog snel even de velgen (met banden) kunnen verwisselen. En wat knapt een auto daar toch weer van op. Ik zeg altijd maar ‘’schoenen maken de man en velgen maken de auto’’. De auto werd nog netjes gepoetst en toen kon de reis richting Duitsland beginnen.

We gingen naar de Nürburgring Oldtimer Grand Prix die altijd in het tweede weekend van augustus plaats vindt. We hadden op de heenreis wisselend weer maar het grootste gedeelte van de reis hebben we natuurlijk met open dak gereden. De auto hield zich fantastisch en vooral in het schitterende Eiffel gebied rondom het circuit komt een MX-5 helemaal tot zijn recht. Vrijdag en zaterdag genoten we van de diverse races die gereden werden met hele verschillende klassieke racers. Vooral zaterdag was het fantastisch weer en hebben we volop genoten van al het moois. Zaterdagavond zijn we teruggegaan richting Apeldoorn na een geslaagd weekend. Ook de terugreis ging helemaal zonder problemen. Na zo’n flinke reis word de liefde alleen maar groter voor mijn MX-5! Volgende keer meer.

(Verschenen in Klassiek & Techniek 235)

This is Sliced Diazo Plone Theme