BMW M6 1988 VS PORSCHE 928 S2 1982

Toen de nu klassieke BMW M6 nog heel bijzonder was, want het M label bestond nog maar net. En toen de nu klassieke Porsche 928 nog de vervanger van de oer oude 911 moest worden. Klassiek en Techniek heeft aandacht voor deze klassieke blikvangers, de ‘oldtimer’ BMW M6 en Porsche 928

 

 

 

FEUERUNDFLAMME

Was u ook tiener in de jaren ’80 of had u net uw rijbewijs? Dan is de kans groot dat u destijds droomde om een BMW M635 CSi of Porsche 928 ooit te bezitten. Nu, dertig jaren later, zijn ze binnen handbereik en is het wellicht nog een kwestie van een garage en het overtuigen van uw partner? om uw droom te leven.

Deze wagens zaten aan de Duitse top der luxe, snelle sportcoupés. Wellicht nog aangevuld met de Mercedes-Benz 500/560 SEC, die in mijn ogen de nadruk meer op luxe had. Dromers van snelle wagens in de jaren ’80 die net hun rijbewijs hadden en niet voldoende centen of centimes, konden misschien een BMW 3-serie of Porsche 924 bekostigen. Als dit het geval was, dan zou het kunnen dat je hiermee volgas over de Germaanse Autobahn plankte met Nena die luid ‘Feuer und Flamme’ zingt vanuit de speakers. Verbeten zit je achter het stuurwiel en daarbij frequent loerend naar de snelheidsmeter. Gaat die wijzer nog iets verder door naar beneden? Hoe hard kan die? En dan, dan schrik je je wild, want als een komeet schiet er een 6-serie voorbij, onmiskenbaar BMW. Erachter gevolgd door een auto die lijkt op een opgeblazen pad. Twee kikkerogen priemen aan de voorzijde omhoog. Een achterzijde met het vertoon van een dikke bilpartij. Wat is dit in godsnaam? Terwijl de twee ’kometen’ aan de einder verdwijnen, blijf je doorrijden met de verbazing en de vraag naar de oorsprong van die bijzondere wagen. Mocht dit zo zijn, dan was je geen echte autoliefhebber, want die weten wat er nieuw te koop is. Een echte autoliefhebber had meteen geweten dat ’die opgeblazen pad’ het summum was op het gebied van sportieve luxe uit Stuttgart. Je wist dat een vergelijking met ’een opgeblazen pad’

voor deze sportcoupé een vergelijking is die de verkondiger ervan doet degraderen tot de diepste, meest vernederde status van autoleken. Zo praat je niet over Porsche 928! Alles klar!
Die 928 was bedoeld als opvolger van de 911. Porsche’s financieel directeur zei in 1977: “De tijden van de oude, Engelse sportwagens zijn veranderd. Het concept van sportwagens is veranderd. Heden ten dage is comfort net zo belangrijk als sportiviteit.” De pure sport- wagen zou plaats gaan maken voor Grand Tourers. Dit was een van de basisgedachten achter de 928. Daarbij gevoed door de wensen van de grootste markt de VS die gecharmeerd waren van grote V8’s aangevuld met de Duitse eis dat een uitstekende wegligging een essentieel kenmerk moest zijn, wat vertaald werd in het transaxle principe (motor voorin, aandrijving en versnellingsbak achter). In 1971 lag er al een Porsche op de tekentafel met een V8 achterin gemonteerd, die Piëch construeerde. Toen Piëch naar VW ging nam Ernst Fuhrmann het project over en al na enkele weken werd een mock-up getoond aan de directie van wat later de 928 zou worden. Naast een V8 werd er ook nagedacht over een platte zescilinder en een 60 graden V6. Deze laatste werd afgewezen omdat de motor te hoog was om de designers een sportief silhouet te laten ontwerpen. Een andere gedachte was om twee Audi vijfcilinders die toen in aantocht waren aan elkaar te koppelen en zo een V10 te creëren. Maar de directie wees dit ook af, omdat men vreesde te afhankelijk te zijn van Audi en dus werd vol ingezet op de 90 graden 4,5 liter V8.

Het design was grotendeels klaar in 1973, net toen de oliecrisis uitbrak, die de noodzaak voor een grote sportieve coupé met V8 over- bodig deed lijken. Het ‘project 928’ werd op een laag pitje gezet om de ontwikkeling van de 924 te versnellen. Eind 1974 werd de 928 ontwikkeling weer opgepakt, in de hoop dat op het moment dat de wagen op de markt zou komen, de oliecrisis voorbij zou zijn. Tony Lapine was eindverantwoordelijke voor het design en hij heeft zich enorm uitgeleefd. Blijkbaar heeft hij zich in moeten houden bij zijn vorige werkgever Opel en heeft hij bij Porsche al zijn creativiteit de vrije loop gegeven. Want zeg nou eerlijk, voor medio jaren ’70 is zowel het in- als exterieur van de 928 erg onorthodox. Alhoewel, sommigen zeggen dat Tony geïnspireerd is geweest door de Corvette XP 897 GT proto.

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer BMW M6 en klassieke Porsche 928. Deze klassiekers kwam uitgebreid aan bod in nummer 203 van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen over Klassieke BMW's of Porsches zoals deze lezen? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

Download het artikel via deze link: http://resolveuid/fac6da19a4c14e19b253d32d698c5bde

 

 

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme