Minerva AL Cabriolet (1935)

Romeinse Godin dat is de omschrijving van deze statige klassieke Minerva AL Cabriolet. Een auto voor Keizers, Maharadja’s ....

Veel autofabrikanten begonnen ooit met de bouw van rijwielen. Zo ook het prestigieuze merk Minerva dat in zijn hoogtijdagen met gemak kon wedijveren met de grootste, meest luxueuze automerken ter wereld. Een merk dat bij maharadja’s, keizers en grootindustriëlen op het landgoed stond.

Of de grondlegger Sylvain de Jong dit al bij de opstart van zijn firma voor ogen had, is de vraag. Sylvain werd op 5 januari 1868 geboren in Amsterdam en verhuisde op zijn dertiende met zijn ouders naar Brussel. Op 28-jarige leeftijd startte hij samen met zijn broers Henri en Jacques en nog drie handelaren een bedrijf in Antwerpen aan de Karel Oomstraat, waar zij fietsen begonnen te maken onder de naam ‘Mercury Cycle Co’. Gezien de Engelse naam had men hoogstwaarschijnlijk internationale aspiraties. De zaken gingen goed, want al snel verlieten 200 fietsen per week de werkplaats! In 1896 ging Sylvain op studiereis naar de VS om daar de fabricagemethodes te bestuderen en waar hij meteen ultra-moderne gereedschappen kocht voor de uitrusting van zijn eigen fabriek die hij in 1897 startte onder de naam ‘S. De Jong & Co’.

Hij deponeerde Minerva als merknaam. Minerva, de godin van de wijsheid en de kunsten. Sylvain had dus een duidelijke voorkeur voor mooie vormen, anders verzin je zo’n naam niet. De godin Minerva werd het symbool voor de fietsen, motorfietsen (vanaf 1900) en auto’s (vanaf 1904), die Sylvain onder deze naam bouwde. De motorfietsen waren van een simpel ontwerp: men monteerde een 172 cc motor op de voorste framebuis. De verkopen stegen aanzienlijk en dit ook buiten de Belgische grenzen; in Londen werd zelfs een assemblagewerkplaats opgericht. Men was ook niet onfortuinlijk in wedstrijden.

In 1903 leverde Minerva overigens al motorblokken aan gerenommeerde tweewielerfabrikanten als Adler, Opel, Humber en Royal Enfield die in sommige gevallen onder de naam ‘Romania’ werden verkocht. By the way: in 1903 werd de naam aangepast in Minerva Motors Ltd en David Citroen - een neef van André Citroën - die de import verzorgde voor Groot-Brittannië, werd mededirecteur.

De wijsheid die de godin Minerva vertegenwoordigt, komt tot uiting in 1908 wanneer Sylvain de rechten koopt op de Knight schuivenmotor. In plaats van op en neer tikkende kleppen, vinden de in- en uitlaat- gassen bij een dergelijke motor hun weg langs schuiven. Zolang de toerentallen niet te hoog worden, is dit een zeer geruisloze oplossing. En geruisloos moesten de Minerva’s zijn, want zij waren bedoeld voor de meest gefortuneerden der aarde, die Sylvain de Jong verwende met luxueuze, prachtig afgewerkte, snelle en geheel naar wens gebouwde automobielen. De koning van België liet zich uiteraard vervoeren in een Minerva, maar ook de prins van Roemenië en de koning van Noorwegen, de koning van Siam plus de puissant rijke maharadja’s in India. Maar ook Henry Ford had er één.

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer Minerva AL Cabriolet (1935). Deze klassieke Minerva AL Cabriolet (1935) kwam uitgebreid aan bod in nummer 211 van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen lezen als van deze klassieker Minerva AL Cabriolet (1935)? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

KLIK >>  HIER << OM HET ARTIKEL GRATIS ALS PDF TE DOWNLOADEN

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme