Opel Manta Leidinger Cabriolet (1984)

Soms moet je in het leven keuzes maken... noodgedwongen, omdat jouw toekomst je er toe dwingt. Keuzes die je met pijn in het hart moet nemen.

tekst en fotografie Freddy Nieuwenhuize

Als dan toch blijkt, dat die toekomst er rooskleuriger uitziet dan voorspeld, is het fantastisch de genomen keuze nog terug te draaien. Een ietwat vreemde inleiding misschien voor een verhaal over Leo Bénard en zijn unieke klassieke Opel.

Wie in de jaren ’70 de klassieke autosport op de voet volgde, kent hoogstwaarschijnlijk Leo Bénard. Leo speelde namelijk een belangrijke rol daarin. Al toen hij pas zijn rijbewijs had, in 1968, deed hij mee aan puzzelritten en slalomwedstrijden. Hij ging ook in 1978 de oostgrens over om in Duitsland heuvelklims te rijden. Zijn eerste ‘rallywapen’ was een klassieke NSU 1200 TT, maar al snel volgden oldtimer Opels, met name de A- en B-Ascona. Zijn liefde voor oldtimer Opels kwam tot stand, omdat hij als klein jochie bij klassieke Opel-dealer Van der Kooij in Vlaardingen rondliep, een garage bij Leo om de hoek. Hij was daar kind aan huis en werkte al snel mee in de werkplaats. Van der Kooij sponsorde Leo later in zijn autosportcarrière en dat deed hij niet onverdienstelijk. In 1978 werd Leo namelijk kampioen in Nederland en Duitsland in de slalom met een Opel Kadett GT/E. Vervolgens behaalde hij zijn racelicentie en was hij vooraan te zien op circuits zoals Zandvoort. In 1979 t/m 1985 reed hij daar mee met een Opel Ascona i2000, gebouwd door Henk van de Lee uit Driebergen. Privé reed hij ook in een Opel Ascona en wel in de gelimiteerde versie 400, één van de drie destijds in Nederland. In 1985 werd het racestuur ‘aan de wilgen gehangen’ nadat hij drie jaar was vreemd gegaan in de Toyota Cup Race. En dan... Met racen verdiende Leo niet voldoende en daarom stond hij op werkdagen voornamelijk in de slagerij die hij van zijn vader had overgenomen. Door een verkeerscirculatieplan werd de winkel gesloten, en... dat biedt kansen! Want die winkel werd omge- bouwd naar garage waarin een Opel Kadett GT/E kwam te staan. Die wagen had echter nog wat werk nodig, wat maar niet afkwam.

“Op een gegeven moment kocht ik nabij Borculo de Opel Manta Cabriolet. Ik was met een Opel Kadett GT/E bezig, maar ik wist niet zozeer wat ik er mee moest gaan doen. Ik wilde in ieder geval niet meer racen,” begint Leo zijn relaas. “Zo’n cabrio vond ik wel apart. Ik heb onderzocht waar de auto vandaan is gekomen. Hij is in 1984 gebouwd en afgeleverd aan een Duitse Opel-dealer waar hij vier jaar heeft binnen gestaan. Hij was door iemand ‘een soort van besteld’ en die persoon nam de wagen niet af. Degene die hem uit Coburg in Duitsland heeft gehaald in 1994 heeft hem 700 km rijdend over de weg naar huis gereden en in zijn loods gereden en pas na vier jaar op kenteken gezet.” De Nederlandse verkoper had helaas totaal geen documentatie meer, omdat zijn huis in de brand heeft gestaan. De auto is als standaard coupé door de Opel-fabriek afgeleverd. Een klant van de hiervoor genoemde Duitse dealer heeft de wagen na vier jaar stilstand om laten bouwen met een nieuwe 2.0i-motor. “Ik heb een mail van een Duitser gehad naar aanleiding van een forumdiscussie, die vertelde dat de firma Leidinger cabriolets en targa’s bouwde.” En zo kwam Leo achter de naam van het bedrijf dat de carrosserie had omgebouwd. 

 

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer Opel Manta Cabriolet. Deze klassieker kwam uitgebreid aan bod in nummer 217 van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen over Klassieke Opels zoals deze lezen? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

Download het artikel via deze link: http://resolveuid/6b9d5aae3481435cbfb907eee4a02b89

 

 

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme