Motorfietswiel restaurereren deel 1

In Klassiek en Techniek nummer 208 stond een artikel over het restaureren van motorfietswielen. In deel 1 gaan wij in op de hydraulische schijfremmen van deze klassieke motorfiets

Motorfietswielen hebben het zwaar te verduren. In weer en wind, laag bij de grond, krijgen ze veel vuil en nattigheid over zich heen. Tevens zijn ze volop in beweging. Hoe controleer je een klassiek motorfietswiel op slijtage en hoe restaureer je het dan? In dit deel behandelen wij de hydraulische schijfremmen van deze oldtimer motorfiets. In een volgend deel komen de trommelremmen, de velg, de naaf en de banden aan bod.

 

Test eerst de remmen, als ze nog op de motorfiets gemonteerd zijn, op lekkage en algehele werking. Controleer alle remleidingen op barsten en scheurtjes en controleer vervolgens de remschoenen. Als een oldtimer motorfiets een tijdje stil heeft gestaan, is het waarschijnlijk dat de remmen vastzitten en een dat een totale revisie noodzakelijk is. Veelal verdienen remklauwen aandacht om ze vrij te laten bewegen en ze komen vaak vast te zitten als ze niet regelmatig worden gebruikt.
Als je ietwat beweging kunt krijgen met het rempedaal of de remhendel, is dit de kans om te bepalen of de remzuiger beweegt. Als je nu de zuiger kunt bewegen, voordat je demonteert, bespaart dit tijd en energie om later, na demontage, een vastzittende zuiger los te krijgen. De druk van de hoofdremcilinder doet namelijk op dit moment het zware werk en drukt de zuiger eruit (met de remklauw verwijderd van de remschijf).Een hydraulisch systeem dat een tijd niet gebruikt is, kan gecorrodeerd zijn (denk er aan dat de remklauwen van aluminium zijn en de zuiger van staal) en zal hierdoor vastzitten. Het is tevens waarschijnlijk dat de rubber slangen en afdichtingen gescheurd en of uitgedroogd zijn en vervangen moeten worden. De zuigers in de hoofdremcilinder en de remklauw corroderen en de roest veroorzaakt dat ze vast komen te zitten in het aluminium huis waar ze in zitten. Een vastzittende zuiger kan losgemaakt worden op twee manieren en de eerste methode is, zoals al eerder beschreven, om de hoofdremcilinder de zuiger eruit te laten drukken. Hoewel, deze methode werkt  enkel als de hoofdremcilinder in goede conditie is, wat helaas vaak niet het geval is.
 

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer motorfiets motorfietswiel restaureren. Dit artikel over het motorfietswiel restaureren kwam uitgebreid aan bod in een aantal nummers van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen lezen van deze klassiekerrestauratie? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

KLIK >>  HIER << OM HET ARTIKEL GRATIS ALS PDF TE DOWNLOADEN

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme