Motorfietswiel restaureren deel 2

TROMMELREMMEN, WIELEN EN BANDEN van een motorfiets restaureren. Hoe doe je dat bij jouw oldtimer motorfiets?

Motorfietswielen hebben het zwaar te verduren. In weer en wind, laag bij de grond, krijgen ze veel vuil en nattigheid over zich heen. Tevens zijn ze volop in beweging. Hoe controleer je een motorfietswiel op slijtage en hoe restaureer je het dan? In dit deel behandelen wij de trommelremmen, de velg, de naaf en de banden.

 

Trommelremmen zijn eenvoudiger te restaureren dan hydraulische schijfremmen (zie deel 1, K&T 208) en vereisen meestal enkel demontage, schoonmaken en wederom montage met nieuwe remschoenen.
 

1 De binnenzijde van deze trommelrem vertoont een laagje roest. Gebruik 240 nat en droog schuurpapier en schuur tot een schoon metalen oppervlak zich vertoont.


2 Na een paar minuten is de trommel schoon en klaar voor de remschoen.


3 De remschoen vertoont hier groeven en is licht ‘glazig’.
 

Kabels

Controleer alle remkabels op een juiste ‘routing’. Een kabel kan soms via de vreemdste plaatsen lopen, in de meest vreemde bochten, wat soms gedaan wordt om de kabel uit het zicht te hebben. Controleer of de kabels niet gerafeld zijn. Je kunt alle kabels oliën. Zoek een plaats om de kabels hoog verticaal op te hangen, zodat ze de grond niet raken. Gebruik een stuk kneedbaar gom om een smalle trechter te maken die stevig is vastgekneed aan een uiteinde van de kabel. Hang de kabel op en giet een kleine hoeveelheid smeerolie in de trechter. Wees er zeker van dat de kabel boven een container of iets dergelijks hangt, om de olie die er aan de onderzijde uitloopt, op te vangen. Na 24 uur controleer je of de binnenkabel beweegt. Zo niet, koop dan een nieuwe.
 

 

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer motorfiets motorfietswiel restaureren. Dit artikel over het motorfietswiel restaureren kwam uitgebreid aan bod in een aantal nummers van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen lezen van deze klassiekerrestauratie? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

KLIK >>  HIER << OM HET ARTIKEL GRATIS ALS PDF TE DOWNLOADEN

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme