RESTAURATIE JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961 deel 17

In nummer 208 gaan wij verder met het 17e deel van deze oldtimer restauratie. Een schitterende klassieker Jaguar E-type.

Dashboard, uitlijnen en keuring

Het vorige deel stond in het teken van stoelen bekleden en aanvang afbouw. Nu was de auto eindelijk zover dat we na wat voorbereidingen naar de RDW konden voor de kentekenkeuring. De eerste Nederlandse eigenaar, de schoonvader van Adri, heeft de auto ruim 20 jaar gehad, maar nooit op kenteken gezet. Ik ben dus volgens de RDW de eerste Nederlandse eigenaar. Na de keuring is de auto uitgelijnd en zijn de wielen gebalanceerd

Voordat de auto naar de keuring kan, moet er heel wat gebeurd zijn: de auto moet uiteraard rijklaar zijn met goed werkende remmen. De verlichting, ruitenwissers, claxon e.d. moeten functioneren, deuren goed sluiten en ‘van alles en nog wat’ waar de keurmeesters op letten. Sommige zaken hoeven echter nog niet klaar te zijn; zo zijn wij naar de keuring gegaan zonder dat het interieur er in zat en zonder cabrioletkap. Er is echter een uitzondering op het interieur: we hebben het bovenpaneel van het dashboard (dashtop) wel gemonteerd, want anders had de auto geen voorruitontwaseming.
Zo’n dashboard bovenpaneel lijkt eenvoudig, maar ik kan u verzekeren dat het een giga priegelwerk klus is om een mooi dashboard te maken. John Skinner die het gehele interieur geleverd heeft, had ook een losse dashtopcover meegeleverd, maar denk maar niet dat dit gelijk past: ik heb een paar uur beetje bij beetje het foam onder de vinyl bovenlaag bijgesneden, totdat het goed paste op de metalen onderplaat. Maar dan ben je er nog lang niet zoals onderstaande foto’s laten zien.

1 Als eerste de metalen onderplaat in de auto passen, want als dat niet goed past, wordt het sowieso niets. De plaat zit op vier punten vast en de bevestigingsstripjes moeten dus goed met de bevestigingspunten overeenkomen.
 

2 De delen voor de nieuwe dashtop naast een oude ter vergelijking. De vaste lezers zullen weten dat we veel dubbel hadden vanwege 2 auto’s en dat we dan een oude set gebruiken als voorbeeld voor de nieuwe.

3 De lucht door de roostertjes wordt via een slangenstelsel (soort korte stofzuigerslangen) via de ‘luchtmondjes’ aangevoerd. Deze hebben een ‘richeltje’ waarmee je ze vastklemt in de metalen onderplaat.

4 De roostertjes heb ik even ‘proef gemonteerd’ om te checken of alles perfect past.

5 Toen kon ik het foam van de nieuwe dashtopcover bijsnijden: net zo lang beetje bij beetje totdat het goed paste met een oude als voorbeeld.

6 Toen moest de dashtop cover strak op de metalen onderplaat bevestigd worden. Om dat beter te kunnen doen, heb ik de dashtopcover zachter laten worden in de palle zon, maar dat was nog niet voldoende dus nog wat soepeler gemaakt met de haarfohn van mijn vrouw. Eerst de raamkant vast zetten met speciale klemmetjes, dan zo strak mogelijk trekken naar de voorkant, omslaan om het metalen onderpaneel en dat vastlijmen. (Ligt daar een jaguar in de tuin?, red.)

7 In de dashtopcover zitten nog geen sleuven voor de luchtroostertjes; die moeten er dus nog uitgesneden worden. Een precisiewerkje want de roostertjes hebben maar 2 mm overlap ten opzichte van de sleuf, dus bij verkeerd snijden sluiten ze niet meer mooi af op de bovenlaag van de cover en dat is uiteraard geen gezicht. Maar goed dat ik een vaste hand heb!
 

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961. Deze klassieke JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961 kwam uitgebreid aan bod in een aantal nummers van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen lezen van deze klassieker JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

KLIK >>  HIER << OM HET ARTIKEL GRATIS ALS PDF TE DOWNLOADEN

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme