RESTAURATIE JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961 deel 14 elektra

In nummer 202 gaan wij verder met het 14e deel van deze oldtimer restauratie. Een schitterende klassieker Jaguar E-type.

Dit keer behandelen we de elektra van deze oldtimer Jaguar E-type

In K&T 200 stond het eerste deel van het interieur. Voordat het interieur in de auto zelf gedaan kan worden, moet eerst de bedrading in de auto zitten omdat de bedrading deels onder de bekleding zit. Dit betekent weer dat de diverse elektrische units klaar moeten zijn om de bedrading te kunnen testen. In deze editie derhalve het reviseren van de startmotor, dynamo, ventilatormotor en dergelijke en het monteren van de kabelboom. Daarnaast de eerste tegenvallers: de perikelen met de startmotor en dynamo.

 

1 De ruitenwissermotor was een gereviseerde, maar is uiteraard nog wel goed gecontroleerd, vooral het mechanisme van de ‘arm’. Gelukkig waren de diverse draden voorzien van een plakker met indicatie, anders was het met de verkleurde codes lastig uitzoeken geweest. 

2 Het ‘ruststandmechanisme’ van vroege E-types is wat apart: een koperen ‘sleepcontactstrook’ op het ruitenwisserframe (een E-type heeft drie(!) ruitenwissers; op de foto de as voor de middelste). Als de geleider van de contactstrook afloopt, stopt de ruitenwisser motor. 

3 Het afslag mechanisme is verstelbaar zodat het ‘van de koperen contactstrook aflopen’ versteld kan worden, waardoor de ruststand ingesteld kan worden.

4 We hadden twee dynamo’s op de kop kunnen tikken, dus weer de gebruikelijke
klus om een goede set samen te stellen. Ik hoefde alleen de lagers te checken en te
smeren (voor rollager met vet en achter koperen bus die 24 uur in olie gezet moet
worden). 

5 De achterste lagers in het ‘koolborstel huis’ staan vol met olie en er
moeten nog nieuwe koolborstels in. 

6 Uiteraard is ook de startmotor onder handen genomen; ook hier lagers controleren, smeren en nieuwe koolborstels. De ‘Bendix’
is bij deze vroege startmotor een ingewikkeld geheel van een ‘over een spiraal
vormige geleider glijdend tandwiel’ met een slappe veer aan de motorzijde en heel
sterke veer aan het einde die de klappen op moet vangen als het tandwiel terug-
geslagen wordt zodra de motor aanslaat.

Wilt u meer lezen van dit artikel dan kunt u hieronder op de link klikken naar deze oldtimer JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961. Deze klassieke JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961 kwam uitgebreid aan bod in een aantal nummers van Klassiek en Techniek. Wilt u meer artikelen lezen van deze klassieker JAGUAR E-TYPE S1 3.8 1961? Als u abonnee wordt krijgt u automatisch toegang tot het Klassiek en Techniek online archief, waar nog veel meer artikelen staan zoals deze. 

KLIK >>  HIER << OM HET ARTIKEL GRATIS ALS PDF TE DOWNLOADEN

Wilt u abonnee worden van Klassiek en Techniek, klikt u dan op deze link https://www.klassiek-techniek.nl/winkel/abonneren/abonneer

This is Sliced Diazo Plone Theme